I choose to be happy

I choose to be happy

Thursday, April 18, 2013

Main masak2... SOTO

Delay dulu crite criti Kemren Hailen, dek kemalasan nak transfer gamba ke laptop...
Tp crite ni beh gok... crite masak2... Dah lama tak mengasah skill masak2 ni :)
Recently daku masak SOTO... eceli, aku mmg dah berhajat abih pantang jek, selain nak makan ROJAK AYAM  Pak Lah Taman Gelora, aku tringin nak mkn soto yg AKU MASAK SENDIRI... Rojak belum dpt makan lg, sbb belum berani... tgu dah start keje nnt la... 

Sebenanye dah makan soto kat NASI AYAM GEMAS masa OTW balik dr Kemren Hailen itu ari... Sedap jugak soto... tp biasele, feveret aii kan, mana puas makan semangkuk... ditambah pula makan sambil meriba my Lil Q :)

Maka disebabkan itulah, aku menyingsing lengan, bersilat kat dapur... dan hasilnya.. jeng3... SOTO SEMPOI versi AKU MASAK SENDIRI.. sempoi2 pun sodappp (a'ah, mmg pun, aku puji masakan sendiri... so?? heheh...)

suhun goreng

begedel kentang... aku gentel sendiri ok :)

Resepi BEGEDEL:
~resepi ni aku buat ikut suka ati saje, dr dulu mmg guna resepi hantam saja lah yg ni~

4-5 biji kentang - kupas kulit - potong wedges
1 biji lada besar merah - cincang halus2
2 tangkai daun bawang - hiris halus
1 tangkai daun sup - hiris halus
2 ulas bawang merah (kecil) - mayang halus - goreng
Sedikit lada sulah
Sedikit kiub ikan bilis
Sedikit garam
1 biji telur - untuk goreng begedel

M.E.T.H.O.D.
kentang itu direbus atau goreng... aku suka digoreng. tp kali ni aku buat rebus, maklum org baru nak abis pantang kann... kemudian dilecek (aku tekan guna lesung).  add in:
lada besar merah, daun bawang, daun sup, bawang goreng, lada sulah, kiub bilis garam.
gaul (guna tangan memasing yea...) semua bahan.  
bentukkan bulat2 dan tekan spy menjadi bentuk spt di atas..
celup dlm telur dan goreng.  DONE :)

Untuk kuah sup soto:

Isi ayam - aku guna bhgn dada - dlm 4-5 ketul
Tulang ayam
Rebus bhgn2 ayam ni smpai masak.  Jgn lupa taruk garam sket.
Bila dah masak, keluarkan isi ayam utk dicarik2.  
Tulang dan air rebusan dibiarkan dlm periuk...

DI DALAM KUALI LAIN:

Tumiskan:
2-3 inci halia - diketuk sket
5-6 ulas bawang merah kisar
2 ulas bawang putih kisar
Kulit kayu manis - 1 *sy x suka rasa rempah kuat sgt*
Bunga lawang - 1
5-6 sudu besar rempah soto PUTERI AYU (dlm bentuk serbuk)
*Jgn lupa sedikit minyak utk menumis :)

Bila dah naik bau dan garing bahan tumisan, tuangkan ke dalam periuk yg mengandungi air rebusan ayam tadi.  Perasakan garam.  Biar masak smpai mendidih.  Bila dah hampir masak, taburkan daun sup & daun bawang yg dihiris utk menaikkan bau kuah sup soto.

Bahan2 lain utk melengkapkan hidangan soto kita:

Kacang tanah - digoreng
Suhun - digoreng
Bawang goreng - yg segera atau buat sendiri
Isi ayam yang telah dicarik
Hirisan lada besar (merah)
Hirisan daun sup, daun bawang
Taugeh dicelur (kalau suka... aku x letak)
Nasi impit (boleh tuka jd mee soto or bihun soto juge...)

Dan jgn lupa, PENYEDAP UTAMA soto adalah SAMBAL KICAP....

10 biji cili api
2 ulas bawang putih
Tumbuk lumat kedua bahan (guna lesung aje..)
Tuangkan kicap... siap. *kecur liur mase tulih resepi ni... sedap weii*

Bahan semua dah siap, apa ditunggu lagi?? Jom makan.....



~JGN LUPA BC DOA MAKAN~



No comments :